Saturday, December 19, 2009

Kurs Trollspeilet, dag 2

Ridd to økter i dag også, red Vitesse begge øktene.

Første økt ble noe forsinket da lille føllbassen som står her til avvenning fra mor, ble mobbet ut av padocken og var selvfølgelig umulig å få tak i. Klarte tilslutt å bryte seg inn til storeflokken og etter å ha prøvd å få tak i han en stund fant de ut at det kanskje var bedre for han i den flokken. Han fikk seg fort to beskyttere, både Bilro og Viplan forbarmet seg over det ensome føllet!

Første timen ble ca tre kvarter forsinket, men det hadde ikke så mye å si for min del. Red for Hanne på jordet og jobbet med mye av det samme som i går. Sjenkler og sete på, går hesten over bittet = mer sete. Går hesten å krøller seg bak = mer sjenkler. Etter å ha varmet opp litt jobbet vi med "mobilisation to the inside" og "mobilisation to the outside" på begge hender. Dette trengtes litt overtaling, da det var tungt for Tessa å bruke bakbeina. Etter å ha jobbet med dette en stund gikk vi frem i trav og jobbet med å løfte hesten opp og frem med hjelp av sete, over og undersjenkel. Dette gikk til tider veldig bra og Vitesse balanserte flott selv på glatt og isete underlag!

Mellom timene skulle Berit, Petter og jeg ta en tur over grensen og shoppe litt. Vi kom så langt som rett ned i svingen før bilen ville til høyre, veien gikk til venstre, resultatet ble bil i grøfta og tre stk lattermilde mennesker, samt en mer eller mindre trøtt, valp. Vi gikk da tilbake til gården og hentet min bil og kjørte riktig til Sverige. Bilen ble ikke påført noen skade, er av det eldre og hardføre slaget, og bilde følger :D



Andre timen var sammen med Berit og Petter på Turneringsbanen, Pelle som underviste. Først jobbet jeg med over og undersjenkel og overganger mellom skritt og holdt. Fikk etterhvert til flere gode overganger hvor jeg fikk til å legge på over- og undersjenkel, samtidig som jeg klarte å slappe av i rompemusklene og sette sittebeina ned i salen, skyve de frem uten å svaie øverst i ryggen. Ned med brystbenet samtidig som sittebeina gikk frem, da løsnet det gitt!

Da jeg fikk til det fikk jeg ny oppgave, overganger skritt - trav. Vi fikk til et par veldig gode overganger hvor Tessa gikk frem for sete og sjenkel, og jeg følte jeg fikk "skvist" henne opp mellom beina og frem i trav og løftet henne videre med setet. Snakk om følelsen om "å være i ett med hesten"! Gøy. Da jeg fikk til dette et par ganger fikk jeg ny oppgave. Skritte langs langsidene, overgang mot skritt, men i stedet ta bakdelsvending. Fikk dette til et par ganger, men merket at jeg hadde lett for å få miste balansen litt og dermed ble hjelperne feil og Tessa la seg på. Jobbet med dette et par runder før vi gikk over til HTTW på langsidene, med mye tverring så hun var nødt til å bruke bakbeina sine. Den siste runden endte den ene langsiden med et skikkelig prust! hah.

Til slutt jobbet vi i trav på volten igjen, samme som tidligere, men skulle øke steget på den ene siden av volten. Klarte det en gang, noe pelle mente var helt oppmot mellomtrav, Tessa strakk seg ned og frem og økte steget fint! Etter dette gav vi oss da både jeg og Tessa var relativt slitne. Er sabla gøy å få til ting og virkelig jobbe med hele kroppen! Siri ønsker seg hest!