Friday, December 18, 2009

Kurs Trollspeilet, dag 1

Jeg klarte selvfølgelig å velge en kaldeste helgen i året for å dra på helgekurs på Trollspeilet. Digg! -17 viste gradestokken rundt kl 15.30. Brrrr.

Har ridd to økter i dag. Det er kaldt og relativt glatt så har ridd på en litt nedtråkka volte på et av beitene. Første timen red jeg Vitesse for Pelle. Fikk øve på ny ting, klemme med legger og lår, knærne inntil heletiden og "skvise" hesten mellom bena. Slitsomt? ja! Skulle samtidig slappe av i rompa og være løs i bekkenet. Etter litt ridning måtte jeg gå av hesten for å finne de riktige musklene jeg skulle bruke. Stå på bakken, opp på tå og virkelig kjenne hvordan jeg bruker muskelen på baksiden av leggen. Deretter satte jeg meg opp og prøvde å overføre det til når jeg satt på hesten, var litt vanskeligere, men fikk det til bedre etterhvert. Skulle tenke på vekt ned i tærne i stigbøylene og i stedet for å gå opp på tå, bruke samme muskel til å klemme med leggen uten å dra opp hælen. Alle disse tankene fikk som regel ikke plass samtidig så det var stadig noe jeg glemte, men med ett jeg fikk det på plass funket hesten mye bedre! Øvde også på holdt overgang ved å klemme med knærne, da vi fikk til det skulle vi rygge også.
Holdt - klemme med knær og holde igjen albuene med Latissimus Dorsi, ramme inn. Når hesten står, klare å rette på bakbein uten at hesten går frem eller tilbake.
Rygge - først holdt som beskrevet ovenfor. Klemme med knær og legg, skape energi for så å løfte på rompa og slippe energien ut bakover = hesten rygger.

punktvis
  • Vekt ned i stigbøylene, tråkk ned og bruk muskelen inn mot hesten istedet for opp med hælen.
  • En tusenlapp holdes fast mellom sal og kne på hver side, IKKE MIST PENGER!
  • Løs i hofte, aktivt sete, drive hesten frem med sete, sjenkel og ramme inn med faste albuer.
  • Tøylen skal aldri virke bakover!

Andre timen red jeg Faustino for Hanne. Han var relativt gira, bukket og stod i, men roet seg fint etterhvert. Øvde på litt av det samme som forrige time, samt rette opp overkroppen. Inn med brystbenet, opp med hodet, bruke latissimus dorsi for å holde skuldrene nede. Fikk det bra til etterhvert og føler jeg har klart å løsne bedre i hofta enn tidligere!

Sitter nå og tiner foran peisen! Nye økter i morgen!