Monday, August 31, 2009

Kurs med Kristina Berggren


Denne helgen har det vært ridekurs med Kristina Berggren på stallen. Jeg hadde som vanlig flaks, og jobbet, men fikk ridd etter jobb på lørdag og før jobb på søndag.

Første timen hadde jeg på utebanen på Nordbye. Da jeg kom opp i stallen så var banen fin og jeg tenkte det var greit å bare ri der istedet for i ridehuset på Lillemor. Jeg fikk salt på Licero og rundt 5 min før jeg skulle ut, åpnet himmelen seg og det regnet mer enn jeg har sett på lenge. Heldigvis var det bare en skur så jeg hadde tid til å vente på at den gikk forbi. Vel ute på banen startet jeg å varme opp, det tok vel en 5-10 min før det startet å hølje ned igjen, og slik fortsatte det resten av timen jeg hadde. Ble ganske så gjennomvåt!

Vi begynte timen med å ri 8 tall og veksle på å lede med innvendig tøyle og gi etter, og på den måten få mer oppriktig støtte til tøylen. Etter hvert gikk vi over til å trene litt travér på storvolte hvor vi minsket volten først, så gjøre sjenkelvikning ut til storvolte igjen. Jobbet med det samme arbeidet i galopp, dette var ganske mye tyngre for lilleLicero og han måtte ha litt hjelp fra "the motivation stick" for å jobbe skikkelig. På slutten av timen kom han veldig godt i gjennom og i følge maria løftet han seg godt over manken også, noe han ikke har gjort før! Vi var begge godt slitne og gjennomvåte av svette og regn etter timen.


På kvelden var det sosialtsamvær med både kursdeltagere og andre som ville være med. Vi dro på en thai restaurant rett ved St Olavsplass, der det ble mye hyggelig prat, mat og Singha!

Timen på søndag hadde jeg inne i ridehuset på Lillemor. Det var første gangen Licero var på Lillemor så han måtte selvsagt ta en liten dans foran postkassene (som alle hester må de første gangene), men inne i ridehuset klarte han seg fint. Det var bare vanvittig interessant å se seg selv i speilet, stakkars liten klarte ikke konsentrere seg når han kunne beundre seg selv! Vi jobbet med det samme som dagen før, men med litt mer fokus på galopp arbeidet. Jobbet også med galoppfatning fra skritt og overganger galopp-trav et par skritt-skritt. På slutten løsnet han bra og jobbet godt. Veldig fornøyd med helgen!

Var så heldig og fikk Maria til å filme timen på søndag og tatt litt bilder. Skal se igjennom og se om jeg får lagt ut noen :)