Saturday, August 15, 2009

Glemt! igjen...


Ja da har jeg igjen glemt å skrive på en lang stund.. haha

Ja siden sist har det skjedd ganske så mye. I våres bestemte jeg meg for å skaffe meg en hest på helfor. Tenkte at det ville være moro å se hvordan det gikk, både økonomisk og tidsmessig. Etter flere annonser, prøveridninger og diverse hentet jeg lille Licero 2 mai. Licero er en P.R.E. (Pura Raza Española) på 7 år som har gått i Ninas PRE rideskole på Nannes
tad. Rideskolen ble lagt ned i april og hestene skulle selges. Siden det tok litt tid og det var dyrt å sitte med hestene på stall, ble noen av de satt ut på helfor.


Licero er en følsom hest som krever riktige og presise signaler for å gå riktig. Da han først kom virket det som at han var vant med å tusle rundt i rideskole, måtte "snakke tydelig" til han for at han skulle gå ordentlig frem. Kondisjonen var heller ikke på topp, så dette var noe av det jeg startet med under treningen hans. Turer i skogen opp heikampen eller grøttum i galopp eller trav styrker både kondisjonen og musklene.

Fra mai til nå har det gått både opp og ned. Det var en per
iode i slutten av mai, da Licero var litt rar i beina. Var aldri halt eller noe, men ikke helt som han skulle være. Ettersom han kom fra Nannestad hvor det var ridehus og flate paddocker med grus i, så var det en stor overgang for han å komme til Sørkedalen hvor det er bakker, gjørme, utebane og en paddock som heller kraftig med røtter og alskens moro. Tror rett og slett bena måtte tilvennes litt :)

Siste helgen i Juli var vi så heldige å få blitt med på et kurs med David Oliveira. Det var fantastisk moro! Uken rett før kurset var Licero teit, vrang og stressa på en gang. Hadde en ridetime med Annie rett før og det var første og hittil siste gang den hesten har vært så stressa. Kunne ikke kalle det ridning en gang, jobbet en halvtime med å bare få han til å høre på meg. Det ble helt andre boller da jeg kom til Trollspeilet. Pappa var snill og kjørte meg opp fredag ettermiddag. Da vi kom frem ble han tatt imot av en skrikende araberhingst som synes det var veldig viktig å si ifra akkurat hvor han var. Licero vrinsket lenge og vel akkurat da han gikk ned lemmen, men så ble han stille og stirret rundt seg. Fikk vist plass i en paddock ved siden av ridebanen og slo seg fort til ro da han fikk litt mat å kose seg med.
David syntes at Licero var en fin hest, som han sa "very very good horse, I train him for two weeks, he go piaffe, passage, no problem!" og "he's easy".. well duuh! Hjelper ikke at hesten er lett å ri når rytteren ikke klarer å gi de rette signalene presist nok:P nuvel. Uanset gav dette kurset meg blod på tann og siden har det nesten bare vært positive fremskritt. Nå storkoser jeg meg med hesten, selv om det er mye arbeid og slitsomt så lærer jeg vanvittig mye! Det er bare så trist at jeg nå snart må gi han fra meg. Jeg sa opp avtalen i juli, så jeg skal bare ha han ut september. Det blir utrolig trist å måtte gi han fra meg nå som det går så bra, men på den andre siden så er det mye penger som går med, samt vanvittig mye tid. Jeg får heller finne meg litt andre hester å trene på så jeg kan jobbe videre med det jeg har lært mens jeg har hatt Licero.

Jeg tenke jo nå å prøve å oppdatere her litt oftere fremover, men vi får se hvordan det går...

Jobben går det fortsatt bra med, går fremover der og, lærer stadig nye ting. Nå kommer det studenter i slutten av måneden og jeg skal visst være kontaktsykepleier for en av de. Ikke hovedkontakt! med reserve for en av de andre sykepleierne, det skal bli spennende!

I morgen kommer det en dame som skal se på Licero så det blir moro å se om hun liker han, samt hva eieren synes om han da hun ikke har sett han siden jeg var å hentet han 2 mai. Skummelt og moro på en gang :)