Sunday, November 08, 2009

Helgekurs på Trollspeilet

Jeg har nå vært på helgekurs på Trollspeilet igjen og lært en hel masse igjen. Rettere sagt, jeg har kommet et lite steg videre i ridningen. Hofta har løsna! til tider i hvertfall *host*

Jeg red Faustino alle timene på kurset, jobbet først og fremst med meg selv, men etterhvert også med å få han til å strekke seg ordentlig, noe han som oftest har store problemer med.

Første time ble vi pirket på av Hanne, sitsen skulle på plass og den skulle holde seg der! Jeg måtte lenger frem i salen, huske på halen under meg. Jeg fikk også beskjed om å legge sjenkelen lenger bak og tenke på å vri om lårbenet slik at hælen kom "ut". Altså, jeg må tenke at hælen skal ut for at den skal ligge riktig! Hanne dro litt i bena mine og forklarte godt hvor de skulle ligge for at de skulle fungere best. Det strakk som et sant helvete i gluteus medius, samt magemusklene fikk kjørt seg skikkelig.

Jeg tror at treningen på Elixia har hjulpet meg en del, det kjennes ut som at jeg er mye sterkere i magen enn jeg var og da blir det ikke fullt så tungt å ri riktig. Fortsatt vanskelig men noe lettere.

Jeg må fortsatt tenke på å strekke meg opp opp opp, tenke vokse oppover og plante hælene i bakken. Jobbet med dette en stund uten stigbøyler i skritt, før vi gikk over til trav og jobbet videre med å holde den samme sitsen. Faustino jobbet etterhvert ganske greit, kjente godt at han var skjev, han la seg inn i volten på høyre hånd, og høyre skulder stakk laaaangt ut på venstre hånd. Prøvde litt galopp under første økten, men klarte ikke å løsne ordentlig og det ble dermed en lite effektiv og relativt humpete galopp.

Andre timen fortsatte vi med det samme vi hadde jobbet med, Hanne lot oss prøve oss frem og finne ut av sitsen selv og rette på oss etterhvert dersom vi trengte det. Jeg synes det gikk veldig bra, dog jeg må stadig bli minnet på at jeg må ha hælene ned og bak, men det kommer seg! Denne timen synes jeg at jeg klarte å løsne ganske så bra i travet, følte at jeg fikk med meg hesten fortere og at jeg faktisk kunne bruke setet til å "løfte" hesten opp og frem og styre tempoet med setet i stedet for sjenkler og tøyler. Moro!

Tredje timen jobbet vi stadig videre med de samme tingene. Rart hvordan de tingene man øver på blir lettere etterhvert. I dag var det mye lettere å holde sjenkelen på plass, samt slappe av i benet samtidig. Har en lei tendens til å spenne beina for mye nå som jeg må holde de på en plass som er "ny" og dermed merkelig. Denne timen jobbet jeg en del med overganger trav-galopp-trav, med fokus på overgangene. Faustino liker å løpe seg i gang i galoppen og ramle frahverandre i overgangene fra galopp til trav. Fikk etterhvert til et par gode fatninger, kan desverre ikke si det samme om overgangene nedover, men vi fikk da øvd på de:p Store resultatet av denne timen var at jeg klarte å løsne skikkelig i hofta i galoppen! aldri kjent før, var nesten snålt hvor lett det plutselig var å sitte rett! Det varte ikke så lenge av gangen, men jeg fikk det til!

Fjerde timen hadde jeg så ømme sitteknoker og halebein at jeg visste ikke helt om jeg orket å sitte i salen, det var en sann pine å skritte opp til turneringsbanen. Merkelig nok klarer jeg å holde ut mye av smerten under timen... Siste timen jobbet vi stort sett med det samme, løsne i hofta, halen mellom bena, halvparader og streeeekke. Helt til slutt brukte vi litt tid på lettridning og fikk Faustino til virkelig strekke seg ned og frem. Det er vanskelig for han, og han gjør hva han kan for å slippe unna, men vi fikk det til! Han jobbet godt over ryggen og det var nesten så han prustet. Ettersom han helst holder alt av prust inne i seg så ble det vel heller et par sukk og stønn, men vi tar hva vi kan få :)

Alt i alt et bra kurs og jeg føler jeg kom et par steg videre i ridningen min. Jeg har endelig virkelig forstått hva det vil si å løsne i hofta, så da er det bare å trene og virkelig løsne hver gang jeg rir, ikke bare et par glimt innimellom. Men jeg er på god vei i riktig retning!

Mellom øktene på søndagen fikk jeg prøveri Bosco, en 3-årig lusitano som skal selges til våren. Han er ikke ordentlig innridd enda, og er fortsatt ganske så ung i sitt hode. Veldig søt liten hest, som forøvrig fortsatt ser ut som en liten bebis, og meget var for hjelpere. Ikke så lett å ri ettersom jeg var bare stiv og støl fra kurset, hadde publikum som kjente hesten bedre enn meg, pluss at han satte meg på utsiden. Til tider klarte jeg å komme meg ordentlig på innsiden og fikk han til utvendig tøyle, men var tungt for en sliten rytter ja! Tror desverre ikke jeg har råd til hest til våren, men er jo moro å sjekke da :)

Skal opp på kurs igjen i desember, tenker da å ta et 5 dagers kurs. Litt intensivtrening gjør kanskje mye nytte for seg? Forhåpentligvis klarer jeg å finne ut en god løsning på halebeinet mitt som er det som plager meg mest etter denne helgen. Jeg lurer på om det kanskje var salen som var problemet nå, men er ikke sikker. Red i en kombinertsal som ikke var den mykeste i klassen, så det kan jo godt være det.

Any who, huskeliste å øve på til neste gang
  • Halen mellom beina, hele tiden, ikke bare når jeg husker det
  • Sjenkelen på plass
  • Vri om lårbenet
  • Skuldrene på plass
  • Hodet oppå skuldrene, ikke foran
  • Se opp og frem! ikke "tilte" med hodet
Heia meg!

(skulle så gjerne ha fått tatt litt bilder, men vi var 3 på kurs, og bare en til på gården til å passe ungene så ingen fotograf tilgjengelig desverre. Får prøve neste gang!)