Tuesday, September 08, 2009

Kurs med Hanne og Pelle på Nordbye

Nå i helgen var Hanne og Pelle fra Trollspeilet på stallen for å holde kurs. Jeg jobbet som vanlig og kunne bare bli med på en time lørdag ettermiddag og en time søndag formiddag. Mitt hovedfokus for dette kurset var å få rettet på sitsen min, jeg har lenge fundert over at jeg sitter rart når jeg ser på bilder, men har ikke helt klart å sette fingeren på hva det er.

Første time, lørdag ettermiddag
Stresset først værre for å komme tidsnok til timen som var forskjøvet en halvtime frem. Det ville si at jeg hadde under en time på meg fra jeg sluttet på jobb til jeg skulle være klar til time. Rakk det faktisk!

Første oppgaven jeg fikk var å få til "skrukken" bak på låret. dvs at jeg må sitte lenger frem i salen, bena tilbake, løsne i hofta og bruke setet og sitteknokene til å drive hesten fremover. Dette er ganske tungt og vanskelig når man er kortere i hofteleddsbøyerne enn man vil være kjent med.

Sitter ganske så rett, må ha setet lenger frem i salen, "skrukk" på feil side.

Da jeg begynte å få på plass bena, kom pelle og pekte på stedene i ryggen som var feil plassert. Skuldrene skulle lenger frem, brystbeinet peke ned og inn, bekken vippe bakover, rette meg opp gjennom ryggraden, opp med haka og ikke lene meg bakover! puh! Jadda så da var det bare å ri, og tenke på alt dette samtidig. Det som slo meg først var hvor langt bakover jeg hadde strukket meg når jeg innbilte meg at jeg strakk meg opp. Etter at jeg var blitt pirket på føltes det som at jeg var en gammel krokrygget kjerring, men jeg satt visst rett. Det neste som slo meg var hvor flink jeg har blitt til å jukse med øynene. Jeg har blitt veldig flink til å se opp, men haka er nedover og da hjelper det jo fint lite. "Hvordan skal hesten få nesa foran lodd hvis ikke rytteren klarer det?"

Det kommer seg, må løsne mer i hofta! (og bruke magen!)

Hele den første timen jobbet jeg med overganger, og bare konsentrerte meg om min egen sits. For første gang merket jeg at jeg ble sliten i brystmusklene av å ri, sært. Jeg var særdeles mørbanket da jeg var ferdig, men følte at jeg var godt på vei i å forstå hvilken retning jeg måtte trene for å få rettet opp sitsen ytterligere.

Andre time, søndag morgen. Denne timen skulle vi få i gang bakbeina til Licero. Startet med sidebevegelser på volte. Dette syntes Licero var fryktelig tungt, og etter hvert som han skjønte at han mer eller mindre måtte jobbe begynte han å protestere mer og mer. Endte med at han i stedet for å gå sidlengs og fremover, så rygget han. Bak, til siden, trasslevader, you name it. Da fikk han en liten pause, skrittet frem på lange tøyler, tok de sakte opp igjen og startet forsiktig med sidebevegelser. Denne gangen gikk det bedre, men sabla så tungt han synes det var. Jobbet med dette på begge hender og i både skritt og trav. Jeg synes jeg ble ufattelig hard i hånden i denne øvelsen, det var helt til Pelle kom og kjeftet til jeg sluttet å dra i tøylene og i stedet "dyttet" hesten over i versade. Denne metoden funket strålende så lenge jeg klarte å holde styringa på de teite hendene mine. (merkelig at man ikke klarer å legge bort 20 år med feilridning på 1-2-3)

Her ser det jo nesten ut som at har fått lengre bein, litt for tilbakelent og hodet henger ikke på plass over skuldrene.
Sitter dog noe bedre plassert i salen.

Jobbet masse med versader, både inn og ut av volte og på langsidene. Dette ble hardt for både muskler og hodet, min tankerekke var som følger, ned med hælen, "skrukk" på rett side, ned med brystbenet, rett i ryggen, rett opp ryggen, opp med haka, på med magemuskler, fremdrift fremdrift fremdrift, støtte med sjenkler, skyyyyv hesten ut i versade, sit, sit sit... jadda

Fant forsåvidt et godt eksempel på "Hvordan skal hesten få nesa foran lodd hvis ikke rytteren klarer det?"

opp med haka!

Det er jo selvsagt ikke bare rytters hake som får hesten opp foran loddplan, men det er da kjekt å begrense hvor vanskelig en skal gjøre det for hesten.


Jupi var heller ikke så kjempe interessert i å bruke bakbeina da pelle satte seg opp.



Jeg liker bilder tatt fra denne vinkelen, da gjemmer feilene seg litt og man slipper å irritere seg over de :)
(*host*, ned med utvendig hånd!*host*)

Alt i alt, meget fornøyd med helgen! Skulle gjerne hatt fri så jeg kunne hatt 4 timer istedet for 2 og virkelig konsentrert meg, men akk! må tjene penger til livets opphold også :/

Planen fremover er å jobbe med disse nye innspillene på sitsen, frem til Oliveira kurset i slutten av september. Kanskje det har forbedret seg litt? Har også planer om å ta et par helgekurs utover vinteren for å pirke videre på sitsen. Lengre hofteleddsbøyere og sterkere magemuskler takk!