Thursday, January 01, 2009

Godt Nytt År!

Da var det vel på tide med en liten oppdatering?

Først og fremst, Godt Nytt År. I følge kalenderen er det 1. januar, 2009 i dag. Selv har jeg ingen følelse av at det har vært noen nyttårsaften eller at det nye året har startet. Sitter inne med hodepine, vond hals, tett nese og generelt nedsatt allmenntilstand. Dette har ikke hindret meg i å jobbe på de røde dagene jeg har hatt mulighet til her i jula, jobbet både nyttårsaften kveld og 1. nyttårsdag morgen. hurra! Ullevål Universitetssykehus var så snill å gi oss sweet and sour kylling fra fjorland, samt en risifrutti ting til dessert. Det var også sjokolade, marsipan og godt og bladet på bordet. 

Ja jeg har da begynt å jobbe på resurssenteret på ullevål, det er jo ganske morsomt å begynne å jobbe ordentlig som sykepleier. På den andre siden er det ganske kjedelig å være på nye poster hele tiden. Dette håper jeg går seg litt til når jeg blir kjent på litt fler poster og kan komme tilbake til de postene jeg trivdes best på. 

I dyrenes verden så har Raga vokst litt mer, det går litt i perioder. Hun trives og har det bra, har nå blitt litt tenåring og vil ikke helt høre etter, til stoor frustrasjon hos mor. Hercules har fått fri i jula, bare ridd på tur og venter på at det kommer dressurtrener. Jeg tenkte å sette igang treningen igjen på søndag, det gikk heller dårlig. Mulen hadde da klart å tråkke av seg den ene bakskoen og var litt uren. Dagen etter tenkte jeg å teste om det gikk an å ri litt forsiktig på banen. Går ut i paddocen, der er han litt sårbent, men går greit. På veien opp til stallen er det helt flatt så der gikk han tilnærmet normalt, men da jeg tok han ut på det myke underlaget på banen ble han så halt at han nesten ikke ville gå fremover stakkars. Siden da har han vært stokk halt, også da han fikk på skoa, så nå får han hvile litt mer. Passet jo egentlig greit nå som jeg er såpass tufs selv. 

Vi hadde juleshow på stallen, jeg hadde en plan om å ri et program med hercules for å "vise han frem" som jeg fikk beskjed om. En uke før showet bestemte jeg meg for å droppe hele greia, jeg føler ikke at jeg kan ri han godt nok til å vise han frem for en hel del mennesker. Så da juleshowet var igang var planen min å ta blider og bare være en del av publikum. Helt til jeg snakket med Pål og han syntes det var en god idé å se hvordan Hercules reagerte på alle menneskene og slikt. Derfor ble vi med på høydehopningskunkurransen. Den bestod av 3 hindre, to små kryss og en oxer til slutt. Høyden startet på 70 cm. Jeg var helt sikker på at vi kom til å ryke ut en av de første rundene ettersom at han ikke er så stø på foten, særlig på rette linjer. Men vi kom oss nå over hinder etter hinder, og da vi kom oss over en stor oxer på 1.10 lurte jeg på om jeg skulle trekke meg dersom de andre hestene kom seg over. Det trengte jeg heldigvis ikke ettersom vi var de enestes som kom oss over 1.10. Rideskolehestene er ikke så vant til å hoppe den bredden, så de andre hestene rev. Dommer Sissel ville at vi skulle komme oss over 1.20 også, men da var vi alene på banen og Hercules hadde liten lyst til å være der helt alene, så det forsøket gav vi opp:)

Planen fremover nå er å bli litt frisk ,deretter sette igang med treningen av Hercules igjen. Det går rykter om at vi får fast dressurtimer fra nå av og det hadde vært flott for både meg og Hercules:)

Avslutter med et bilde av Raga og Hercules som fikk hilse på hverandre en lørdag ettermiddag vi kom hjem fra tur. 


Søte små dyra :)